Sunday، ۲۳ Khordaad ۱۴۰۰
F-STOP بعضی اوقات با F-NUMBER اشتباه گرفته میشود و عکاسان به اشتباه به جای یکدیگر از ان ها استفاده میکنند.
به عنوان یک عکاس مبتدی ممکن است چندین بار اسم F-STOP و F-NUMBER را شنیده باشید و از خود بپرسید که معنی واقعی انها چیست. با این مقاله که به قلم تیم متخصص لوازم عکاسی و فیلمبرداری فروشگاه آنلاین تصویر کالا ان ها را مورد بحث و بررسی و نحوه استفاده انها در عکاسی قرار میدهیم.
همان طور که در قسمت قبلی گفتیم دیافراگم حُفره (سوراخی) در دوربین شماست که اجازه عبور نور از لنز دوربین شما را میدهد. در واقع این موضوع موضوع خاصی نیست ولی در وهله اول به داشتن یک مفهوم ذهنی خوب در مورد تیغه های دیافراگم کمک میکند و همچنین تیغه های دیافراگم با نام دیافراگم در اپتیک هم شناخته میشوند.
به داخل لنز دوربین خود نگاهی بیاندازید اگر نوری در زاویه مناسب به داخل ان بتابانید چیزی شبیه به عکس زیر خواهید دید که این تیغه ها یک سوراخ دایره شکل تشکیل میدهند همچنین اهنها توانایی باز و بسته شدن و تغیر سایز دیافراگم را دارند.
این یک مفهوم ذهنی بسیار مهم است !!! اکثر اوقات شما می شنوید که بقیه عکاسان در مورد دیافراگم های کوچک و بزرگ صحبت می کنند. انها به شما خواهند گفت باید برای عکس های خاص تیغه های دیافراگم را موقف کنید (ببندید) و یا باز کنید (پهن کنید)
همان گونه که انتظار دارید فرق های بسیار زیادی مابین عکس هایی که با دیافراگم پهن و عکس هایی که با دیافراگم بسته گرفته میشود هست سایز دیافراگم تاثیر مستقیم بر روی روشنایی در عکاسی داردو شما با اینکار با دیافراگم پهن تر اجازه ورود نور بیشتر به دوربین نسبت به دیافراگم بسته را میدهید. گرچه این تنها تاثیر دیافراگم در عکاسی نیست.
یکی دیگر از مهم ترین اثرات عمق پس زمینه است میزان وضوح تصویر شما از جلو تا عقب برای مثال در دو تصویر زیر عمق پس زمینه متفاوت است و بستکی به اندازه دیافراگم دارد :
تنظیم کردن دیافراگم یکی از بهترین ابزار های موجود برای عکاسی است. شما می توانید با تنظیم دوربین خود در حالت اولویت دیافراگم یا دیافراگم دستی امکان تنظیم دیافراگم را در حالت دلخواه داشته باشید.
F-STOP که با نام F-NUMBER هم شناخته می شود نسبت فاصله کانونی به ورودی لنز دوربین است. اگر متوجه این توضیح نشدید نگران نباشید چون تعریف های بسیار اسان تری برای مبتدیان و تازه کاران وجود دارد. به زبان ساده F-STOP عددی است که دوربینتان زمانی که شما اندازه دیافراگم لنز را تغییر می دهید نشان میدهد.
ممکن است شما قبلا در منظره یاب یا صفحه نمایش دوربینتان این عدد را دیده باشید. F-STOP این گونه نشان داده میشود : f/2.8
و f/4 و f/5.6 و f/8 و f/11 و شبیه این اعداد.بعضی اوقات ممکن است بدون / (اسلش) بینشان مانند f2.8 یا با حرف F مانند F2.8 که دقیقا همان معنی را f/2.8 میدهد. تمام این ها فقط مثال هایی متفاوتی از f-stop بودند و ممکن است با عددی بسیار کوچک تر مثل f/1.2 و یا بسیار بزرگ تر مثل f/64 رو به رو شوید.
این یکی از مهم ترین بخش های مربوط به دیافراگم است که به صورت کسری نوشته میشود.
شما می توانید دیافراگم f / 8 را کسر 8/1 (یک هشتم) بدانید. دیافراگم f / 2 معادل 2/1 است دیافراگم f/16 معادل 16/1 است و غیره.
امیدوارم ، شما بدانید که کسر چگونه کار می کند. 2/1 فنجان شکر بسیار بیشتر از 16/1 فنجان شکر است. همبرگر 4/1 پوندی بزرگتر از اسلایدر10/1 پوندی است.
با همین منطق ، دیافراگم f / 2 بسیار بیشتر از دیافراگم f / 16 است.
اگر کسی به شما استفاده از دیافراگم پهن را پیشنهاد داد در واقع ان شخص به شما F-STOP هایی مانند f/1.4 یا f/2 و یا f/2.8
را پیشنهاد کرده است و اگر کسی به شما استفاده از دیافراگم بسته را پیشنهاد داد در واقع ان شخص به شما F-STOPهایی مانند f/8 یا f/11 و یا f/16 را پیشنهاد کرده است.
تصویر زیررا برای بهتر متوجه شدن تفاوت سایز دیافراگم های را نگاه کنید.
خیلی از عکاسان از من سوال جالبی میپرسند : f در کلمه f-stop به چه معناست؟
خیلی ساده ، "f" مخفف "فاصله کانونی (focal lenght" است. وقتی فاصله کانونی را در کسر قرار میدهید ، در حال تنظیم قطر تیغه های دیافراگم لنز خود هستید. (یا به عبارت دقیق تر ، قطر تیغه ها هنگام مشاهده از جلوی لنز میبینید).
به عنوان مثال ، بگویید که شما یک لنز80-200mm f/2.8 دارید که کاملاً تا 80 میلی متر بزرگنمایی میکند. اگر f-stop شما روی f / 4 تنظیم شده باشد ، قطر تیغه های دیافراگم لنز دقیقاً 20 میلی متر (80mm/4) میشود، در حالی که در f / 16 ، قطر به 5 میلی متر (80mm/16) کاهش مییابد.
این یک مفهوم جالب است. همچنین تجسم اینکه چرا یک دیافراگم f / 4 از دیافراگم f / 16 بزرگتر استt این کار را آسان می کند. از لحاظ فیزیکی ، در f / 4 ، تیغه های دیافراگم شما بسیار بازتر هستند ، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
متاسفانه شما نمی توانید همه مقادیر F-STOP را تعیین کنید در بعضی وقت ها تیغه های دیافراگم لنز شما کوچکتر و یا بزرگ تر از یک مقداری نمیشود.
به طور معمول ، دیافراگم "حداکثر" لنز ، اغلب به عنوان دیافراگم "باز-گسترده" نیز خوانده میشود ، چیزی در حدود f / 1.4 ، f / 1.8 ، f / 2 ، f / 2.8 ، f / 3.5 ، f خواهد بود / 4 یا f / 5.6.
برای بسیاری از عکاسان حداکثر دیافراگم بسیار مهم است. گاهی اوقات ، صدها دلار اضافی فقط برای خرید لنز با حداکثر دیافراگم f / 2.8 به جای f / 4 یا f / 1.4 به جای f / 1.8 پرداخت میکنند.
چرا حداکثر دیافراگم بزرگ در لنز بسیار مهم است؟ زیرا لنزی با حداکثر دیافراگم بیشتر نور بیشتری را به دوربین وارد میکند. به عنوان مثال ، یک لنز با حداکثر دیافراگم f / 2.8 در مقایسه با لنز با حداکثر دیافراگم f / 4.0امکان عبور نور بیشتری ( دو برابر) را می دهد. این تفاوت هنگام عکاسی در شرایط کم نور می تواند مسئله مهمی باشد.
از آنجا که مردم بسیار به حداکثر دیافراگم اهمیت میدهند، تولیدکنندگان دوربین تصمیم گرفتند که این عدد را در نام لنز قرار دهند. به عنوان مثال ، یکی از لنزهای مورد علاقه من Nikon 20mm f/1.8G است. که بزرگترین دیافراگم ارائه شده f / 1.8 است.
اگر لنز 50 میلی متر f / 1.4 دارید ، بزرگترین دیافراگم که میتوانید استفاده کنید f / 1.4 است. لنزهای بزرگنمایی دیافراگم ثابت حرفه ای مانند 24-70 میلی متر f / 2.8 حداکثر دیافراگم f / 2.8 را در هر فاصله کانونی خواهند داشت. در حالی که لنزهای ارزان قیمت مانند 18-55 میلی متری f/3.5-5.6 بسته به فاصله کانونی حداکثر دیافراگم خود را تغییر میدهند. در 18 میلی متر ، حداکثر f / 3.5 است ، در حالی که در 55 میلی متر ، به f / 5.6 تغییر می کند. در این بین یک تغییر تدریجی از یکی به دیگری وجود دارد.
عکاسان معمولاً به کوچکترین و یا "حداقل" دیافراگم لنز اهمیت و به همین دلیل تولیدکنندگان این اطلاعات را به نام لنز قرار نم دهند. با این حال، اگر برای شما مهم باشد همیشه می توانید این مشخصات را در وب سایت سازنده پیدا کنید. کمترین دیافراگم لنز معمولاً چیزی مانند f / 16 ، f / 22 یا f / 32 است.
F-STOP و عمق پس زمینه :
همراه با میزان نوری که دیافراگم اجازه می دهد به لنز برسد، یک تأثیر بزرگ دیگر بر عکس های شما دارد - عمق میدان.
من همیشه درک میکنم که با دیدن عکس ها ، مانند مقایسه زیر ، درک عمق میدان آسان تر است. در این حالت از دیافراگم نسبتاً بزرگ f / 4 برای عکس سمت چپ و دیافراگم فوق العاده کوچک f / 32 برای عکس سمت راست استفاده کردم. تفاوت ها باید واضح باشد :
خیلی جالبه! همانطور که میبینید، در عکس f / 4 ، فقط یک قسمت کوچک از سر مارمولک واضح به نظر میرسد و پس زمینه عکس بسیار تار است این به عنوان عمق میدان شناخته میشود.
شما می توانید عمق میدان را مانند یک پنجره شیشه ای تصور کنید که با سوژه شما تلاقی داشته باشد. هر قسمت از عکس شما که با شیشه پنجره تلاقی کند، واضح خواهد بود. ضخامت شیشه بسته به دیافراگم شما تغییر می کند. در چیزی مثل f / 4، شیشه نسبتاً نازک و در چیزی مانند f / 32 ، شیشه بسیار ضخیم است. همچنین ، عمق میدان به جای افت شدید ناگهانی به تدریج افت میکند بنابراین مقیاس شیشه پنجره قطعاً یک مقیاس ساده است.
به همین دلیل است که عکاسان پرتره f-stop مانند f / 1.4 ، f / 2 یا f / 2.8 را دوست دارند. آنها جلوه ای دلپذیر "تمرکز کم" را به شما می هند ، جایی که فقط یک قسمت کوچک از سوژه واضح است (مانند چشم سوژه) نحوه مشاهده آن را می توانید در اینجا ببینید :
در طرف مقابل ، باید بتوانید ببینید که چرا عکاسان منظره ترجیح میدهند از f-stop مانند f / 8 ، f / 11 یا f / 16 استفاده کنند. اگر می خواهید کل عکس شما به وضوح نمایش داده شود، این همان چیزی است که باید استفاده کنید.
در اینجا مقیاس دیافراگم را میبینید که هر قسمت به نسبت قسمت پایینی خود نصف نور از آن رد میشود.
f/1.4 (باز شدن بسیار بزرگ تیغه های دیافراگم، نور زیادی را امکان پذیر میکند)
f/2.0 (به نصف نور f / 1.4 اجازه می دهد)
f/2.8 (به نصف نور f / 2.0 اجازه می دهد)
f/4.0
f/5.6
f/8.0
f/11.0
f/16.0
f/22.0
f/32.0 (دیافراگم بسیار کوچک ، تقریباً بدون نور اجازه می دهد)
این ها دیافراگم اصلی "stop" است ، اما اکثر دوربین ها و لنزها امروز به شما امکان میدهند مقادیری را در این بین تنظیم کنید ، مانند f / 1.8 یا f / 3.5.
اگر ترجیح میدهید این اطلاعات را در یک نمودار مشاهده کنید ، اینجا را انتخاب کنید :
معمولاً واضح ترین f-stop روی لنز در جایی از وسط این محدوده رخ می دهد - f / 4 ، f / 5.6 یا f / 8. با این حال ، وضوح به اندازه چیزهایی مانند عمق پس زمینه مهم نیست ، بنابراین نترسید از تنظیم مقادیر دیگری که به انها نیاز دارید.
دیگر اثرات f-stop :
صفحه دوم مقاله دیافراگم ما در هر اثر دیافراگم موجود در عکسهای شما صحبت می کند. این شامل مواردی مانند پراش ، ستاره خورشید ، انحراف لنز و غیره است. با این حال ، به اندازه همه موارد مهم ، آن چیزی نیست که شما واقعاً باید بدانید - به خصوص در ابتدا.
درعوض ، فقط بدانید که دو دلیل اصلی برای تنظیم دیافراگم تغییر روشنایی (نوردهی) و عمق میدان است. ابتدا آن ها را یاد بگیرید. آنها بارزترین تأثیر را بر روی تصاویر شما دارند ، و شما همیشه میتوانید بعداً درباره اثرات جزئی تر آن بخوانید.
خوشبختانه الان شما حس خوبی نسبت به F-STOP دارید و در مورد تاثیرات ان بر بروی عکس های خود اطلاعات دارید F-stop عددی است که هنگام تنظیم اندازه دیافراگم روی دوربین یا لنز می بینید.
از آنجا که f-stop ها کسری هستند ، دیافراگم f / 2 بسیار بیشتر از دیافراگم f / 16 است، درست مانند مردمک چشم ، دیافراگم بزرگ به نور زیادی اجازه عبور می دهد. اگر هوا تاریک است و سه پایه ندارید ، می توانید از دیافراگم بزرگی مانند f / 1.8 یا f / 3.5 استفاده کنید.
لنز شما حداکثر و حداقل دیافراگم دارد که قابل تنظیم است. برای چیزی مانند لنز Nikon 50mm f/1.8G ، حداکثر دیافراگم f/1.8 و کمترین دیافراگم f / 16 است و نمیتوانید چیزی فراتر از این محدوده تنظیم کنید.
علاوه بر میزان نور دیافراگم، بر عمق میدان نیز تأثیر میگذارد. دیافراگم های بزرگ مانند f / 1.8 دارای عمق میدان بسیار نازکی هستند ، به همین دلیل عکاسان پرتره آنها را بسیار دوست دارند. عکاسان مناظرترجیح میدهند از دیافراگم های کوچکتر مانند f / 8 ، f / 11 یا f / 16 استفاده کنند تا همزمان پیش زمینه و پس زمینه یک صحنه را به همان اندازه واضح ثبت کنند.
دیافراگم اثرات دیگری نیز دارد، اما نوردهی و عمق میدان به طور کلی مهمترین ان ها هستند. اگر شما نکته اصلی را یاد گرفته باشید بنابراین همه چیز را در مورد F-STOP و دیافراگم متوجه شده اید.
البته نحوه به کارگیری هم بحث دیگری است. حتی اگر کل این مقاله منطقی و درست باشد ، شما باید صدها عکس در این زمینه باید بگیرید تا دستتان راه بیافتد
دیافراگم و f-stop موضوعات پیچیده ای نیستند ، اما برای عکاسانی که تازه کار خود را شروع میکنند میتواند کمی متناقض واقع باشد. امیدوارم که این مقاله شما را از سر درگمی بیرون بیاورد و بعضی از موارد را برای شما روشن کند و شما اکنون درک بهتری از اصول دیافراگم دارید.