ISO چیست؟ [اصول پایه عکاسی] قسمت ششم

Monday، ۲۴ Khordaad ۱۴۰۰

ISO چیست؟!

ISO دوربین جز حساس ترین تنظیمات دوربین است اما جز تنظیمات نوردهی نیست.

ISO یکی از سه ستون عکاسی است (دو ستون دیگر سرعت شاتر و دیافراگم هستند) و تأثیر عمده ای بر تصاویر شما دارد. ISO دوربین چگونه بر تصاویر شما تأثیر می گذارد؟ در این مقاله ، ما ISO را برای مبتدیان معرفی می کنیم و نحوه استفاده موثر از آن را برای بهترین نتیجه ممکن توضیح می دهیم.

به عبارتی ،ISO یکی از تنظیمات دوربین است که باعث روشن یا تاریک شدن عکس می شود. با افزایش مقدار ISO خود ، عکس های شما به تدریج روشن تر می شوند. به همین دلیل ، ISO می تواند به شما در گرفتن تصاویر در محیط های تاریک یا انعطاف پذیری بیشتر در مورد دیافراگم و تنظیمات سرعت شاتر کمک کند.

با این حال ، افزایش ISO برای شما پیامدهایی نیز دارد. عکسی که در ISO بیش از حد بالا گرفته شده باشد مقدار زیادی دانه را نشان می دهد که به آن نویز نیز می گویند و ممکن است قابل استفاده نباشد. بنابراین ، روشن کردن عکس از طریق ISO همیشه به یک ریسک است. فقط درصورتیکه قادر به روشن کردن عکس از طریق سرعت شاتر یا دیافراگم نباشید ، باید ISO خود را بالا ببرید (به عنوان مثال ، اگر استفاده از سرعت شاتر بیشتر باعث تار شدن موضوع شود)

معنی ISO چیست؟؟؟

ISOز مخفف "سازمان بین المللی استاندارد سازی" است. با این حال ، ISO دوربین مستقیماً به سازمانی که استانداردهای مختلف فناوری را ایجاد می کند ، اشاره نمی کند. از زمانی که در سال 1974 دو استاندارد فیلم به نام های ASA و DIN با استانداردهای ISO ترکیب شدند (بعداً برای عکس و فیلم و دیجیتال اصلاح شد) ، از همان زمان به عنوان یک کلمه "ISO" شناخته می شدند. اگرچه ISO در ابتدا فقط حساسیت فیلم را تعریف می کرد ، اما بعداً با هدف حفظ سطح روشنایی مشابه فیلم ، توسط تولیدکنندگان دوربین دیجیتال پذیرفته شد .

مقادیر معمول ISO :

هر دوربینی دارای مقادیر متفاوتی ISO است (که بعضی اوقات به ان سرعت ISO می گویند)که می توانید از ان ها استفاده کنید.

مقادیر معمول ISO به شرح زیر است:

ISO 100(بسیار کم)

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400(بسیار زیاد)

خیلی ساده وقتی که شما سرعت ISO دو برابر می کنید در واقع شما روشنایی تصویر را دو برابر می کنید.بنابراین عکس باISO 400 دو برابر عکسی با ISO 200 روشن است.

پایه ISO چیست؟؟؟

پایین ترین مقدار عادی ISO دوربینتان پایه ISO دوربین شماست.این یکی از مهمترین قسمت تنظیمات دوربین است که به شما اجازه گرفتن عکس هایی با کبفبت بالا می دهد و نوبز های موجود را به حداقل ممکن می رساند.در اکثر دوربین های DSLR قدیمی و بعضی از دوربین های جدید مثل دوربین Fujifilm X-T2 پایه ISO شان 200 ولی در اکثر دوربین های جدید پایه ISO 100 است.

در حالت مطلوب ، همیشه باید سعی کنید به استاندارد ISO پایبند باشید تا بالاترین کیفیت تصویر را بدست آورید. با این حال ، انجام این کار همیشه امکان پذیر نیست ، به خصوص هنگام کار در شرایطی که نور کم است.

تفاوت نویز در ISO کم و زیاد :

برای مثال به دو عکس زیر که با ISO های متفاوت گرفته شده اند نگاه کنید.به مقدار نویز( دانه دانه بودن و رنگ های لکه دار) هر عکس دقت کنید :

تفوت این دو عکس بسیار واضح است عکسی که با ISO 3200 گرفته شده است نویز بیشتری نسبت به عکسی که با IS0 200 گرفته شده است دارد(که در عوض من با سرعت شاتر طولانی روشنش کردم).برای همین شما تا زمانی که مجبور نشده اید باید از عکس برداری با ISO های زیاد خودداری کنید.

چگونه ISO را تغییر دهیم؟؟؟

نحوه تغییر ISO در دوبین ها متفاوت است. در این قسمت ما چندین روش معموا برای تغییر ISO را نوضیح می دهیم :

برای شروع وارد حالتی بشوید که اجازه تنظیم ISO را به شما بدهد.دوربین را از حالت خودکار خارج کرده و در حالت دستی یا الویت شاتر یا الویت دیافراگم و یا برنامه تنظیم کنید(ما حالت الویت دیافراگم و یا حالت دستی را بیشتر توصیه میکنیم).

برای مرحله اول در دوربین های DSLR و Mirrorless (بدون اینه) شما احتمالا نیاز به باز کردن لیست (منو) دارید ( به احتمال زیاد منو یا لیست سریع) و گشتن به دنبال قسمتی مربوط به ISO دارید. SIO مورد نظر خود را تنظیم کنید یا در حالت خودکار قرار دهید.

برای دوربین های higher-end ممکن است دکمه ای مخصوص قبرای تنظیم ISO روی خود دوربین باشد. همزمان با چرخاندن یکی از چرخ ها این دکمه را فشار دهید تا دوربین اجازه تنظیم دستی ISO را به شما بدهد.اگر همچنان دکمه ای مربوط به ISO نمی بینید هنوز ممکن است دوربین به شما امکان عوض کردن ISO را بدهد هست.

دوربین های دیگر ممکن است چرخ مشخص شده ای برای تنظیم کردن ISO داشته باشند که این امر تنظیم کردن ISO را برای شما اسان تر می سازد.

اگر هنوز شک دارید خودتان به صورت دستی چک کنید.این کار ارزش اشنایی چگونگی استفاده از منو سریع برای تنظیم ISO را دارد. از آنجا که این چیزی است که شما به راحتی می توانید آن را تنظیم کنید ، به خصوص اگر در شرایط کم نور و بدون سه پایه یا فلاش عکس بگیرید.

ISO چه زمانی برای شما مناسب است؟

خیلی از عکاسان مفاهیم اولیه در مورد ISO را می دانند اما انها در مورد اینکه کدام ISO مناسب کار و زمینه ای که در ان فعالیت می کنند مطمئن نیستند. دوربین شما تنها به یک دلیل اجازه استفاده از چنین طیف گسترده ای از ISO ها را می دهد: در موقعیت های مختلف ISO های مختلف نیاز است. به همین دلیل ما چند مورد ساده در استفاده از ISO های مختلف را توضیح خواهیم داد.

چه زمان از ISO کم (پایین) استفاده کنیم؟؟

با توجه به نتیجه گیری بالا شما همیشه باید تلاش کنید تا از پایین ترین ISO دوربینتان (ISO پایه) استفاده کنید که احتمالا ISO ای با مقدار 200 یا 100 است.اگر مقدار نور کم بود شما مجاز به استفاده از ISO پایین و کم کردن نویز ها تا حد امکان هستید.

حتی در جا های تاریک کم نور و تاریک شما همچنان می توانید از ISO پایین استفاده کنید. برای مثال اگر دوربین شما بر روی سه پایه یا روی میز است در این حالت تا زمانی که دوربین لرزشی نداشته باشد شما می توانید با ISO کم عکس بگیرید ولی در عوض با سرعن شاتر طولانی عکس خود روشن کنید.گرچه یادتان باشد زمانی که از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید در زمان عکسبرداری چیزی یا کسی نباید حرکت کند در غیر این صورت مانند روح در عکس می افتد.

چه زمان از ISO زیاد (بالا) استفاده کنیم؟؟؟

حتی اگر استفاده ازISO های پایین ایده آل باشد ، در بسیاری از مواقع برای گرفتن عکس خوب ، ISO بالایی لازم است. دلیل ساده این است که شما اغلب با تاری حرکت می جنگید و باید بین یک عکس واضح با ISO بالا یا یک عکس تار با ISO پایین انتخاب کنید. نگاهی به تصویر زیر بیندازید :

من این Black Skimmersها را در 1/2000th ثانیه و ISO 800 ثبت کردم. در اینجا ، دوربین من به1/2000th ثانیه نیاز دارد تا پرندگان را در حین پرواز کاملا ثابت ثبت کند. اگر به جای آن ISO 100 را روی دوربین خود قرار می دادم چه اتفاقی می افتاد؟ برای ضبط یک عکس روشن به سرعت شاتر 1/250th ثانیه احتیاج داشتم. در آن تنظیم ، از آنجا که پرندگان خیلی سریع حرکت می کردند ، تاری حرکت ناخواسته در تصویر مشاهده می شد. خلاصه اینکه ، من این تصویر را خراب می کردم.

نکته اصلی این است که شما باید ISO را در شرایطی افزایش دهید که نور کافی برای دوربین برای گرفتن عکس واضح و روشن به روش دیگر نباشد. هنگامی که من در داخل خانه و بدون فلش عکس های دستی می گیرم ، همیشه ISO خود را روی عدد بالاتر تنظیم می کنم تا بدون ایجاد تاری ، لحظه مورد نظر را ثبت کند. یا ، هنگام عکسبرداری از عملکرد های با سرعن بالا و فوق العاده سریع مانند تصویر پرنده در بالا ، بالا بردن ISO شما تقریبا ضروری است.

در اکثر دوربین ها ، تنظیماتی برای ISO خودکار وجود دارد که در محیط های کم نور بسیار عالی عمل می کند. زیبایی این تنظیم این است که حداکثر ISO را که می خواهید استفاده کنید وارد می کنید تا دوربین از این حد عبور نکند. شخصاً اگر بخواهم میزان نویز را در عکس محدود کنم ، حداکثر ISO خود را روی ISO 800 ، 1600 یا 3200 تنظیم می کنم. نکته منفی این است که اگر دوربین به این ISO برسد ، از سرعت شاتر به تدریج طولانی تر استفاده می کند، که منجر به تاری حرکت بیشتر می شود. همه چیز تجارت است!

به حداقل رساندن نویر و به حداکثر رساندن کیفیت عکس :

بعضی از عکاسان فکر می کنند که حنما همیشه باید از ISO پایه برای عکسی با بالا ترین کیفیت استفاده کرد. این حال ، همانطور که در بالا نشان داده شد ، این درست نیست. گاهی اوقات ، در محیط تاریک قرار خواهید گرفت که چاره ای جز استفاده از ISO بالاتر ندارید.

فقط در صورت وجود نور کافی برای انجام این کار ، باید از ISO استاندارد استفاده کنید. سعی نکنید ISO 100 را در یک محیط تاریک مجبور کنید ، در غیر این صورت عکس های شما خیلی تاریک ظاهر می شوند. به همین ترتیب ، اگر از سرعت شاتر سریع برای عکسبرداری استفاده می کنید ، در اصل همان عکسبرداری در یک محیط تاریک است (از آنجا که شما به سختی مدت زمان حسگر دوربین خود را برای گرفتن نور محدود می کنید). بنابراین ، برای انواع خاصی از عکاسی ورزشی و اکشن ، یک ISO بالا ممکن است تنها گزینه شما باشد.

برای به حداکثر رساندن کیفیت تصویر خود ، در اینجا چهار مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید :

  • تنظیم دیافراگم را انتخاب کنید که عمق میدان مورد نظر شما را فراهم کند.
  • ISO خود را بر روی مقدار پایه آن تنظیم کنید و سرعت شاتر را در هر تنظیمات قرار دهید که نوردهی مناسبی ایجاد کند.
  • اگر سوژه شما تار است ، به تدریج ISO خود را بالا ببرید و از سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید تا تاری حرکت از بین برود.
  • اگر ISO شما بسیار بالا رفته است و هنوز توانایی استفاده از دیافراگم گسترده تر را دارید ، آن را باز کنید تا ISO به سطح قابل کنترل تری برسد ، حتی اگر این به معنای از بین بردن عمق میدان مورد نظر شما باشد.
  • این تمام چیزی است که طول می کشد! اگر این مراحل را دنبال کنید ، هر بار حداکثر کیفیت تصویر را خواهید گرفت. تعادل ایده آل بین سر و صدا ، تاری حرکت و عمق میدان را پیدا خواهید کرد.

باورهای غلط در مورد ISO

ISO داستان ها و باورهای زیادی را پیرامون خود دارد ، از جمله برخی از آنها که بسار رایج هستند. در این بخش ، ما به سرعت برخی از این نگرانی ها را برطرف خواهیم کرد تا در آینده در مورد این موضوع گمراه نشوید.

ایا ISO همان حساسیت سنسور است؟؟؟

این متداول ترین اشتباه مربوط به ISO است. این چیزی است که در سراسر اینترنت (و به صورت چاپی) مشاهده خواهید کرد.گرچه ممکن است به شما کمک کند که فکر کنید ISO در واقع مانند حساسیت سنسور عمل می کند ولی این کاری نیست که ان انجام می دهد. در عوض ، سنسورهای دیجیتال صرف نظر از ISO فقط یک حساسیت دارند. دقیق تر اینکه بگوییم ISO مانند نگاشتی است که به دوربین شما می گوید با توجه به قرار گرفتن در معرض ورودی خاص ، عکس خروجی باید چه اندازه روشن باشد.

ISO چگونه بر عکس تأثیر می گذارد؟؟؟

ISO روشنایی عکس را افزایش یا کاهش می دهد ، اما هم بر سطح دانه / نویز و هم بر دامنه دینامیکی تأثیر می گذارد. در کمترین تنظیم (پایه) ISO ، تصاویر شما کمترین میزان نویز و بالاترین دامنه دینامیکی را دارند و بیشترین انعطاف پذیری را در پردازش پس از آن به شما می دهند. با افزایش ISO ، سطح نویز افزایش می یابد و دامنه پویایی نیز به طور معمول کاهش می یابد.

بهترین تنظیم ISO برای موقعیتی با نور کم چیست؟؟؟

وقتی در موقعیتی با نور کم عکسبرداری میکنید سرعت شاتر شما به صورت خوکار کم می شود که نتیجه ای مانند لرزیدن دوربین و یا حرکت تار در عکس ها دارد. برای جلوگیری از چنین مواردی ، باید تنظیمات ISO را به مقدار بالاتر مانند ISO 1600 افزایش دهید. بسته به دیافراگم و شرایط نوری ، ممکن است لازم باشد ISO را حتی بیشتر کنید.

بهترین تنظیمات ISO برای عکاسی از چشم انداز چیست؟

هنگام عکاسی از مناظر ، باید از سه پایه استفاده کنید و ISO خود را بر پایه ISO دوربین خود قرار دهید که به طور معمول 100 است.