سرعت شاتر [اصول پایه عکاسی] قسمت سوم

Monday، ۱۷ Khordaad ۱۴۰۰

یکی از سه تنظیمات مهم در عکاسی سرعت شاتر و دو مورد دیگر دیافراگم و ISO هستند، در مقاله زیر ما همه چیزهایی که نیاز دارید را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

سرعت شاتر

سرعت شاتر به خاطر شاتر دوربین وجود دارد پرده ای است که جلوی سنسور دوربین قرار می گیرد، همیشه بسته است و موقع گرفتن عکس باز میشود. زمانی که دوربین شما اماده عکاسی است شاتر کاملا باز میشود و اجازه میدهد نوری که از لنز رد شده است به سنسور دوربین شما برسد بعد از اینکه سنسور تمام نور را جمع اوری کرد شاتر بلافاصله بسته میشود و از برخورد نور با سنسور جلوگیری می کند. دکمه ای که باعث عکس گرفتن دوربین می شود را شاتر یا دکمه شاتر می نامند به این دلیل که دکمه مورد نظر، باعث باز و بسته شدن شاتر می شود.

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر در واقع مقدار زمانی است که شاتر دوربین باز می شود و نور به سنسور دوربین میرسد.

به طور کلی مدت زمانی است که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می کند. سرعت شاتر چند تأثیر مهم در نحوه نمایش تصاویر شما دارد.

وقتی شما از یک سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید (به عنوان سرعت شاتر اهسته هم شناخته می شود)

در نهایت حسگر خود را برای مدت زمان قابل توجهی در معرض دید قرار می دهید. اولین اثر ان motion blur ( تار شدن حرکت ) است .

اگر سرعت شاتر شما طولانی است ، سوژه های متحرک در عکس شما، در جهت حرکت، تار به نظر می رسند. این اثر اغلب در تبلیغات خودروها و موتورها مورد استفاده قرار می گیرد ، جایی که حس حرکت سریع به بیننده انتقال می یابد.

همچنین سرعت شاتر طولانی برای عکاسی از کهکشان راه شیری یا بقیه چیز ها در شب استفاده می شود یا در محیط های کم نور با سه پایه.

عکاسان مناظر طبیعی ممکن است برای ایجاد حس حرکت شفاف رودخانه ها و ابشار ها از عمد سرعت شاتر بالا را انتخاب کنند.

همه موارد فوق با کنترل ساده سرعت شاتر حاصل می شود. به طور خلاصه ، سرعت شاتر سریع باعث یخ زدگی می شود ، در حالی که طولانی باعث ایجاد اثر حرکت در هنگام عکاسی از اشیا در حال حرکت می شود.

چگونه سرعت شاتر را اندازه بگیریم؟

سرعت شاتر ها اندازه گیری می شوند با مضربی از ثانیه وقتی سرعتشان زیر 1 ثانیه است . برای مثال 4/1

یعنی یک چهارم ثانیه زمانی که 250/1 یعنی یک –دو-صد-و-پنجاهمین از ثانیه ( یا چهار میلی ثانیه ).

اکثر DSLR های مدرن و دوربین های بدون آینه می توانند سرعت شاتر 4000/1 ام ثانیه را در سریع ترین حالت کنترل کنند ، در حالی که بعضی از آنها می توانند از سرعت8000/1 ام ثانیه و سریعتر هم استفاده کنند. از طرف دیگر ، بیشترین سرعت شاتر موجود در اکثر DSLR ها یا دوربین های بدون آینه معمولاً 30 ثانیه است. در صورت لزوم با استفاده از گیره های خارجی می توانید از سرعت شاتر بیشتری استفاده کنید.

سرعت شاتر و نوردهی :

دیگر اثر مهم سرعت شاتر در نوردهی است که مربوط به روشنایی تصویر است. اگر از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید ، سنسور دوربین شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. با استفاده از سرعت شاتر سریع ، سنسور دوربین شما فقط در معرض کسری کمی از نور قرار دارد و در نتیجه عکس تاریک تر می شود.

گرچه سرعت شاتر تنها اثر مهم در روشنایی یه تصویر نیست . دیافراگم و ISO هم نقش اساسی در روشنایی تصویر دارند .بنابراین ، شما قابلیت های زیادی موقع تصمیم گیری برای سرعت شاتر دارید ،ولی باید حواستان به دیگر تنظیمات باشد

سرعت شاتر می تواند ابزاری حیاتی برای ثبت عکس از روشنایی مناسب باشد. در یک روز آفتابی ، ممکن است لازم باشد از سرعت شاتر سریع استفاده کنید تا عکس شما بیش از حد روشن نشود. یا اگر تاریک باشد ، ممکن است برای جلوگیری از تاریکی عکس (که به نوبه خود ممکن است به سه پایه احتیاج داشته باشد ، به دلیل تاری حرکت ناشی از نگه داشتن دوربین) ، باید سرعت شاتر طولانی باشد. برای بسیاری از افراد ، این دلیل اصلی تنظیم سرعت شاتر است: اطمینان از روشنایی مناسب عکس های خود و تاری نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

سرعت شاتر سریع معمولاً هر آنچه برای انجماد عمل لازم است دارد . اگر از پرندگان عکاسی می کنید ، ممکن است 1000/1 ام ثانیه یا سریعتر باشد. با این حال ، برای عکاسی عمومی از سوژه هایی که سرعت کمتری دارند ، ممکن است بتوانید در یک 200/1 ام ثانیه ،100/1 ام ثانیه یا حتی بیشتر بدون ایجاد تاری حرکت عکس بگیرید.

سرعت شاتر طولانی معمولا بالای 1 ثانیه است – در نقطه ای که شما نیاز خواهید داشت به 3 پایه تا تصویری واضح و روشن بگیرید برای برخی از انواع کم از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید- عکاسی در شب ، یا برای گرفتن حرکت عمدا. اگر هر چیزی در صحنه شما هنگام استفاده از سرعت شاتر طولانی در حال حرکت است ، بسیار تار به نظر می رسد.

در این بین ، سرعت شاتر از 100/1 ام ثانیه تا 1 ثانیه هنوز هم نسبتاً کم در نظر گرفته می شود.

ممکن است شما قادر به کنترل ان به خاطر لرزش دستانتان نباشید مخصوصا وقتی که نزدیک به 1 ثانیه است .علاوه بر این به لنز دوربین شما بسیار بستگی دارد . بعضی از لنز ها مانند نیکون 70-200 mm f/2.8دارای فناوری های خاص تثبیت کننده تصویر (همچنین به عنوان "کاهش ارتعاش" نیز شناخته می شوند) است در لنزهایی که می توانند به عکاسان در گرفتن عکس با سرعت بسیار کم شاتر کمک کنندوقتی که دوربین در دستتان هست بدون در نظر گرفتن لرزش های دوربین . دیگر لنز ها کم کننده لرزش ندارند که به این معنی است شما مجبور به استفاده از قاعده متقابل به جای بدون ایجاد تاری در لرزش دوربین ، تعیین کنید که سرعت شاتر شما چه مدت باید باشد. همچنین مهم است که شما بدانید چگونه باید دوربین را نگه دارید.

چگونه سرعت شاتر را تنظیم کنیم ؟؟؟

اکثر دوربین ها سرعت شاتر را به صورت خودکار و پیش فرض کنترل می کنند. زمانی که دوربین بر روی حالت خودکار هست سرعت شاتر تنظیم شده توسط خود دوربین بدون دخالت شمت ( همین طور ISO و دیافراگم ) گر چه شما می توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید اگر واجب است :

  1. با تنظیم دوربین در حالت" اولویت شاتر" شما سرعت شاتر را انتخاب کریدید و دوربین به صورت خودکار دیافراگم را انتخاب می کند .
  2. با تنظیم دوربین در حالت" دستی" شما می توانید هم سرعت شاتر هم دیافراگم را تنظیم کنید .

در هر دو حالت بالا شما می توانید ISO را در دو حالت دستی و خودکار تنظیم کنید .

در بیشترمواقع ما پیشنهاد می کنیم بگذارید دوربین برای شما سرعت درست شاتر را انتخاب کند .

هنوز هم ، مطمئن باشید که در عکس تاری ایجاد نمی کنید (یا حرکتی که می خواهید تار شود). بیشتر این موارد را در مقاله ای در مورد حالت های دوربین آورده ام ، اما تمایل دارم در 95٪ مواقع در حالت "اولویت دیافراگم" عکس بگیرم ، به دوربین اجازه می دهم سرعت شاتر را به طور خودکار محاسبه کند.

چگونه سرعت شاتر را پیدا کنیم؟!

ایا می دانید که چگونه پیدا کنید سرعت شاتر دوربینتان را که روی چه سرعتی تنظیم شه؟؟؟ در واقع خیلی اسان است. سرعت شاتر در دوربین روی پنل بالای دوربین سمت چپ بالا قرار دارد .

اگر بالای دوربین شما پنلی وجود نداشت مانند بعضی دوربین های DSLR سطح مبتدی شما می توانید منظره یاب را نگاه کنید انجا شما سرعت شاتر را در قسمت پایین سمت چپ قرار دارد . و اگر دوربین شما نه پنل بالای و نه منظره یاب دارد مانند خیلی از دوربین های بدون اینه شما می توانید خیلی راحت سرعت شاتر را ببینید با نگاه کردن به پس ز مینه

در بیشتر دوربین ها ، سرعت شاتر مستقیماً به عنوان کسری از ثانیه نشان داده نمی شود - معمولاً یک عدد معمولی خواهد بود. وقتی سرعت شاتر از یک ثانیه بیشتر یا مساوی باشد، چیزی در حدود 1 "یا 5" خواهید دید (با علامت نقل قول برای نشان دادن یک ثانیه کامل).

اگر هنور هم نم توانید سرعت شاتر دوربینتان را پیدا کنید به قسمت" اولویت دیافراگم "

و مطمئن بشید که ISO خودکار را خاموش کردید . بعد شروع به گرفتن دوربین به سمت تاریکی و بعد روشنایی کنید . شماره ای که عوض خواهد شد سرعت شاتر شما خواهد بود