فوکوس [اصول پایه عکاسی] قسمت دهم

Monday، ۳۱ Khordaad ۱۴۰۰

درک کردن فوکوس در عکاسی

یکی از مهم ترین تکنیک های عکاسی درک کردن فوکوس است. مخصوصا وقتی شما تازه کار هستید درک کردن مفهوم فوکوس بسیار مهم است. اگر شما به درستی فوکوس نکنید با عکس هایی تار رو بد رو خواهید شد حتی اگر تمام تنظیمات دوربین شما درست باشد. فوکوس کردن می تواند بسته به شرایط سوژه شما اسان یا سخت باشد مثل منظره ای بدون حرکت در مقابل یک پرنده در حال پرواز در این مقاله هر چیزی که شما برای گرفتن عکسی واضح با فوکوس درست نیاز دارید گفته شده است.

فوکوس چیست؟

در هر عکسی که می گیرید، یک صفحه تمرکز وجود دارد. این منطقه در فضا است که می تواند تا حد امکان در عکس واضح باشد.

برخی از افراد فکر کردن روی صفحه تمرکز مانند پنجره ای که با صحنه ای که از آن عکس می گیرید ، مفید است. گفته می شود هر شی در عکس شما که این پنجره را لمس می کند "در کانون توجه" است. وقتی هواپیما را به جلو و عقب می برید تا به تصویر مورد نظر خود برسید ، معمولاً سوژه خود را با حداکثر وضوح نشان می دهد ، اصطلاحاً فوکوس نامیده می شود.

با تجهیزات مدرن ، فوکوس معمولاً در لنزهای شما ، که شیشه دارند ، صورت می گیرد.

با تجهیزات مدرن فوکوس که در لنز شما اتفاق می افتد که داخل ان قسمت هایی شیشه ای به کار رفته که برای تغییر مسیر Optical نور به سمت عقب و جلو نیز حرکت می کنددر همین راستا ، اگر لنز خود را از دوربین دورتر کنید ، در جایی که صفحه تمرکز قرار دارد تغییر خواهید کرد. (این گونه لوله های فرمت برای عکاسی ماکرو کار می کنند).

تمرکز به صورت خودکار یا دستی اتفاق می افتد. فوکوس خودکار ، زمانی است که سیستم دوربین را برای انتقال عناصر در لنز شما برای تغییر کانون هدایت می کند. برای فوکوس دستی ، باید حلقه یا مکانیزم مشابه آن را روی لنز بچرخانید.

فوکوس خودکار در مقابل فوکوس دستی :

در روز های اول عکاسی همه لنزها فقط فوکوس دستی داشتند(و خیلی از لنز های امروزی هم هنوز همان گونه هستند).فوکوس خودکار تقریبا یکی از جدید ترین اختراعات بزرگ در زمینه عکاسی است. اولین باری که به بازار اومد سال 1977 بود. و هنوز هم یکی از مهترین ها است.

سیستم فوکوس خودکار از یک موتور در لنز یا دوربین برای فوکوس بر روی سوژه مورد نظر شما که به صورت دستی یا خودکار انتخاب شده است استفاده می کند.بنابراین دکمه را فشار دهید و دوربین خودش بر روی سوژه شما فوکوس کند.

بیشتر عکاسان از فوکوس خودکار بیشتر نسبت به فوکوس دستی استفاده می کنند.دلیل اصلی ان بسیار ساده است:چون از فوکوس دستی بسیار راحت تر است.فوکوس خودکار بسیار سریع تر و در بسیاری از اوقات خیلی دقیق تر است(مثلا در فوکوس کردن بر روی سوژه در حال حرکت).به همین دلیل ورزش ها و حیات وحش بسیار وابسته به فوکوس خودکار هستند.

همچنان فوکوس دستی هم به دیک دلیل در بازی باقی مانده است.اگر دوربین شما مشکل فوکوس کردن دارد از جمله در شرایط تاریک ، فوکوس دستی به شما امکان می دهد هرگونه مسئله را نادیده بگیرید یا تنظیمات دقیق دوربین را از دست داده باشید. و اگر لنز خود را روی فوکوس دستی تنظیم کنید ، می توانید فوکوس را برای یک سری عکس پشت سر هم قفل کنید. اگرچه بیشتر عکاسان بیشتر از فوکوس خودکار از فوکوس دستی استفاده می کنند ، خوب است با هر دو آشنا باشید.

تشخیص کنتراست در مقابل تشخیص فاز:

فوکوس خودکار در سطح تکنیکال چگونه کار می کند؟ شما نیازی به دانستن اش ندارید مگر تا زمانی که علاقه مند به دانستنش شدید.اما شما باید با دو حالت سیستم فوکوس خودکار اشنایی داشته باشید:تشخیص فاز و تشخیص کنتراست. هر کدام از این ها دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند.

تشخیص دهنده فازبسیار سریع و به خوبی سوژه را دنبال می کند از آنجا که کار محاسباتی زیادی از دوربین شما لازم نیست. با این حال ، بیشتر در معرض خطا و مسائل عدم تطابق داخلی است. بعضی از دوربین ها به شما امکان می دهند سیستم تشخیص فاز خود را کالیبره کنید تا خطاها را به حداقل برسانید

برای تشخیص کنتراست ، دوربین شما نیاز به پردازش داده های بیشتری دارد ، به این معنی که قفل کردن فوکوس معمولاً بیشتر طول می کشد. در نتیجه ، در ردیابی سوژه های متحرک خوب نیست. با این حال ، تشخیص کنتراست دقیق تر است ، زیرا سیستم فوکوس خودکار مستقیماً داده های سنسور دوربین شما را اندازه گیری می کند. این خوب است وقتی سوژه شما سریع حرکت نمی کند ، مانند عکس منظره.

همه این ها برای دانستن عالی هستند ولی در عمل شما چگونه این ها را برای عکاسی تنظیم می کنید؟؟؟

در واقع بسیار آسان است. در بیشتر دوربین های DSLR ، تشخیص فاز هر زمان که از طریق منظره یاب فوکوس خودکار استفاده می کنید انجام می شود ، اتفاق می افتد و تشخیص کنتراست در هر زمان که فوکوس خودکار از طریق صفحه LCD باشد اتفاق می افتد. بنابراین ، فقط از منظره یاب یا نمای زنده استفاده کنید. (اکثر دوربین های بدون آینه فقط یک سیستم دارند ، معمولاً ترکیبی است ، بنابراین نمی توانید از بین انها یکی را انتخاب کنید).

بخاطر داشته باشید که همیشه یک صحنه متمرکز(پلان متمرکز) ایده آل در عکس وجود دارد - معمولاً با موضوع اصلی شما تلاقی داردکه تشخیص فاز و تشخیص کنتراست می توانند شما را به آن برسانند. فقط این است که تشخیص فاز تمایل دارد این کار را با سرعت بیشتری و با ردیابی بهتری انجام دهد ، در حالی که تشخیص کنتراست ممکن است این کار را با دقت بیشتری برای سوژه های غیر متحرک انجام دهد.

فوکوس خودکار تکی در مقابل فوکوس خودکار مداوم:

تصمیم مهم دیگری که باید هنگام استفاده از فوکوس خودکار بگیرید انتخاب حالت فوکوس است دو حالت مهم و رایج فوکوس خودکار مداوم و فوکوس خودکار تکی هستند:

حالت مداوم همچنین به عنوان Alservo (کنون) و AF-C (نیکون) نیز شناخته می شود این بدین معنی است که دوربین شما هر زمان که دکمه فوکوس را نگه دارید به صورت مداوم فوکوس را تنظیم می کند. هنگام عکاسی از سوژه های متحرک که می خواهید موقعیت آن را ردیابی کنید این حالت ایده ال است.

فوکوس خودکار تکی نیز با با نام های One-Shot (کنون) و AF-S (نیکون) شناخته می شود در این حالت هنگامی که دوربین شما فوکوس می کند تا زمانی که دکمه فوکوس را رها نکرده و دوباره فشار ندهید تنظیم نمی شود. این حالت برای زمانی که سوژه و دوبین کاملا ثابت هستند و نیازی به تنظیم لحظه ای برای فوکوس دقیق ندارند ایده آل است.

بعضی از دوربین ها حالت سوم هم دارند Auto-Servo و فوکوس خودکار که صحنه را آنالیز کرده و به صورت خودکار یکی از این دو حالت را انتخاب می کند حتی اگر دوربین شما این حالت را دارد اما مهم است که بدانید که هر کدام چه کاری انجام می دهند زیرا همیشه ممکن است حالت خودکار دچار اشتباه شود.

اگر از حالت فوکوس خودکار استفاده می کنید ما فوکوس خودکار تکی را برای عکاسی از منظره و معماری و حالت فوکوس خودکار مداوم را برای حالت هایی مانند عکاسی از حیات وحش یا ورزشی پیشنهاد می کنیم.

حالت های فوکوس خودکار :

یکی از قسمت های مهم در فوکوس کردن انتخاب درست حالت های فوکوس خودکار است.در این قسمت شما به دوربینتان می فهمانید که کدام حالت فوکوس کردن مد نظر شماست بنابریان دوربین شما می تواند برای پیدا و دنبال کردن سوژه شما بهترین تصمیم ها را بگیرد.

ما قبلا در مقاله"مقدمه ای بر فوکوس خودکار" تمام این جزئیات را گفتیم بنابراین اگر شما اطلاعات بیشتری در این مورد می خواهید می توانید ان مقاله را هم مطالعه کنید. گرچه قسمت مهم سیستم فوکوس خودکار شما از نقاط فوکوس (focusing points) درست شده است که مربوط به نقاطی است که دوربین شما می تواند روی انها فوکوس کند. برای مثال نقشه های پایین نقاط فوکوس دو دوربین DSLR امروزی را نشان می دهند:

معمولا تعداد نقاط فوکوس هر چه بیشتر باشد بهتر است. بنابراین گسترش وسیع تر (منطقه پوشش کلی). ردیابی سوژه در حال حرکت آسان تر است درصورتی که دوربین شما دارای چندین نقطه فوکوس است که قسمت بزرگی از تصویر را پوشش می دهد. با این حال ، شما هنوز هم باید به دوربین خود بگویید که چگونه از این نقاط استفاده کند ، در غیر این صورت به خصوص مفید نخواهد بود. اینجاست که حالت های فوکوس خودکار بازی می کنند :

فوکوس خودکار تک نقطه : دوربینی که از یک نقطه برای فوکوس خودکار استفاده می کند-نقطه ای که شما برای فوکوس انتخاب کرده اید-.این برای زمانی خوب است که نه دوربین نه سوژه شما حرکت نمی کنند و شما نیاز به توانای دنبال کردن ندارید.این حالت برای فوکوس مداوم هم کاربرد دارد ولی برای دنبال کردن چند شی سریع در چند نقطه مناسب نیست.

فوکوس خودکار متحرک : شما برای دوربین یک نقطه به خصوص برای فوکوس کردن تعیین می کنید.در این حالت دوربین شما به شرطی توانایی دنبال کردن سوژه را دارد که سوژه فقط به سمت چندین نقطه نزدیک حرکت کند(معمولا شما می توانید چند نقطه برای دوربین تعیین کنید).این حالت برای عکاسی از حیات وحش مناسب است.

فوکوس خودکار ردیابی 3 بعدی : دوربین شما سوژه را حین حرکت بین نقاط فوکوس تعیین شده دنبال می کند. برخلاف حالت استاندارد فوکوس خودکار متحرک، از شما انتظار نمی رود دوربین خود را به اطراف بچرخانید تا سوژه خود را تا جایی که ممکن است به نقطه اصلی انتخاب شده نزدیک کنید. این مورد برای عکاسی از حیات وحش نیز خوب است ، گرچه همیشه به اندازه حالت ساده تر منطقه فوکوس پویا سریع و دقیق نیست.

فوکوس خودکار گروهی : دوربین از چندین نقطه فوکوس خودکار به طور همزمان می تواند استفاده کند(معمولاً از پنج نقطه). به همه آنها اولویت برابر دارد و روی نزدیکترین جسم واقع در هر یک از پنج نقطه تمرکز دارد. این برای موقعیت های فوکوس خودکار روی حیله و تزویر ، مانند پرنده ای که در حین پرواز سریع حرکت می کند ، مفید است

فوکوس خودکار حالت(منطقه)خودکار:زمانی این حالت اتفاق می افتد که دوربین خود حس هارا اسکن می کند و برای سوژه تصمیم می گیرد(معمولا نزدیک ترین سوژه یا صورت به لنز دوربین شما).ما این حالت را توصیه نمی کنیم از ان جایی که به شما کنترل کمتری می دهد.

همه دوربین ها این اپشن هایی که در قسمت قبل گفتیم ندارند و ممکن است بعضی از دوربین ها حالت های اضافه تری هم مخصوصا برای فوکوس خودکار در فیلم برداری داشته باشند.اسم های این حالت ها در دوربین های مختلف ممکن است با این نام هایی که ما گفتیم متفاوت باشند ولی ساختارو کارکردشان تفاوتی نمی کند.

شما بسیار سریع حالتی که مد نظرتان است را پیدا خواهید کرد و چگونه بیشترین تعداد نقاط فوکوس را در وضعیت فعلی داشته باشید. گرچه یادگیری و استفاده درست از این حالت ها کار یک شبه نیست و نیاز به زمان و تمرین بسیار زیاد دارد.

دکمه AF-On:

طبق عادت اکثر دوربین ها زمانی که دکمه شاتر را نصفه فشار می دهید شروع به فوکوس کردن می کنند. اگرچه این یک ویژگی خوب است ، اما مواردی وجود دارد که شما می خواهید این دو عمل - فوکوس و عکس گرفتن - از یکدیگر جدا باشند. اکثر دوربین ها با اختصاص دادن فوکوس به دکمه دیگری که اغلب AF-On نامیده می شود و برداشتن آن از دکمه شاتر به شما امکان می دهند این کار را انجام دهید. به این حالت "تمرکز دکمه برگشت" نیز گفته می شود.

AF-On دقیقا شبیه به نصفه فشار دادن دکمه شاتر ولی در جایی کاملا متفاوت است.این ممکن است مسئله بسیار بزرگی نباشد ولی تعداد کمی از موقعیت هاست که شما نمی خواهید دوربین دوباره فوکوس کند زمانی که دکمه را فشار می دهید . پس AF-On هم یکی از مسائله حیاتی است. ما توصیه می کنیم ترجیحا از ان به جای دکمه شاتر استفاده کنید چون نه تنها نکته منفی ندارد بلکه با چندین نکته مثبت همراه است.

ایا AF-On به دوربین کمک می کند؟!

1-اگر شما می خواهید را در چنیدن عکس قفل کنید شما به راحتی باید دکمه AF-On را فشار دهید و تا زمانی که دوربین عکس را ثبت کند دیگر دکمه را فشار ندهید.این راه نسبت به راه انتخاب حالت فوکوس دستی برای قفل کردن فوکوس بر روی سوژه جهت تهیه عکس های پشت سر هم بسیار راحت تر و کارآمد تر است.

2-اگر شما می خواهید فوکوس و دوباره ترکیب بندی کنید.بذارید بگیم که ترکیب بندی زمانی برای شما مهم می شود که سوژه شما در گوشه و کنار عکس شما باشد.در این مورد متاسفانه بعید است که فوکوس خودکار شما بتواند انقدر دور شود. بنابراین ، فقط با استفاده از یکی از نکات موجود خود فوکوس کنید، سپس ترکیب را به همان شکلی که می خواهید تغییر دهید. با دکمه AF-On بسیار طبیعی تر است - پس از تمرکز می توانید آن را رها کنید – در مقایسه با نصفه فشار دادن دکمه شاتر در مرحله اول

3-اگر شما می خواهید کمی قبل از ثبت عکس صبر کنید.ممکن است خود را در موقعیتی که نیاز به فوکوس کردن و کمی صبربیستری دارید و بعد عکس بندازید.برای مثال به عنوان مثال ، شاید شما از یک روباه روباه عکاسی می کنید و منتظر هستید تا روباه سرش را بیرون بکشد. با استفاده از دکمه AF-On می توانید در نقطه مناسب فوکوس کرده و منتظر بمانید ، سپس در زمان رسیدن لحظه مناسب هرچه سریعتر عکس بگیرید - در حالی که هنوز آماده هستید تا در صورت لزوم سریعا فوکوس کنید.

این دلایل از جمله اینکه ، ما به شدت توصیه می کنیم دوربین خود را از فوکوس شاتر به فوکوس AF-On تغییر دهید. اگر همیشه از دکمه شاتر برای فوکوس خودکار استفاده کرده اید ، ممکن است در طی روزهای اول پس از تعویض کمی ناخوشایند باشد ، اما این چیزی است که در آخر پشیمان نخواهید شد. (بعضی از دوربین ها دکمه AF-On ندارند ، اما تقریباً همیشه می توانید یکی از دکمه ها را برای همان هدف سفارشی کنید.)

زمان / جای درست برای فوکوس کردن :

در اکثر اوقات شما باید به سادگی فوکوس خود را روی سوژه مورد نظرتان قرار بدید. مخصوصا زمانی که از یک فرد عکاسی می کنید فوکوس را روی چشمان ان فرد قرار دهید. همچنین این نوع فوکوس کردن در عکاسی حیات وحش هم کاربردی است گرچه بعضی اوفات شما کمی ازادی ارتیستیک در فوکوس کردن خواهید داشت. فرض کنید شما عکاس گل ها هستید شما باید فوکوس را روی نزدیک ترین گلبرگ یا روی رنگ امیزی (جلوه و وضوح رنگ ها) بگذارید؟ هیچ کدام از گزینه ها درست نیست

می توانید برای جلب توجه به قسمت خاصی از عکس خود ، جایی غیرمنتظره تمرکز کنید. به عنوان مثال ، یک عکس "پرتره" بگیرید که در آن به جای چشمهای او ، روی دستهای فرد تمرکز کنید ، حتی اگر چهره او در عکس شما دیده شود. هیچ قانونی برای اینکه کجا باید تمرکز کنید وجود ندارد. این یک تصمیم خلاقانه و هنری است.

فوکوس انباشته (FOCUS STACKING) :

یکی از تکنیک هایی که ممکن است گاه و ناگاه در مورد ان شنیده باشید فوکوس انباشته است. با این روش شما چندین عکس با فوکوس کردن رو نقاط مختلف می اندازید و در اخر شما واضح ترین ورژن همه انها را با هم یکی می کنید. در یک عکس کامل هر قسمتی که ببینید کاملا واضح و شفاف است.

فوکوس انباشته معمولا در عکاسی ماکرو و عکاسی مناظر کاربرد دارد، در غیر از این دو مدل عکاسی برا گرفتن تصاویر واضح تر از فوکوس انباشته استفاده می شود.

اجسام در حال حرکت می توانند فوکوس انباشته را دچار مشکل کنند حتی در بهترین حالت، ویرایش این کار زمان زیادی را از شما می گیرد. گاهی اوقات این تنها راه برای گرفتن عمق میدان کافی در عکس خواهد بود برای درک درست موضوع این تکنیک را در موقعیت های بارانی امتحان کنید.

نتیجه گیری : فوکوس یک مبحث مفصل در عکاسی می باشد که سنجیدن آن بسیار مهم است. هنگامی که عکس های شما به درستی فوکوس می شوند واضح و با جزئیات خواهند بود.