راهنمای فوکوس در عکاسی ورزشی

Wednesday، ۱۷ Shahrivar ۱۴۰۰

راهنمای فوکوس در عکاسی ورزشی

عکس های عالی در هر رشته ای ، می توانند نتیجه استفاده از تکنیک های بی شمارند بنابراین ، فوکوس ردیابی مداوم ، نعمتی برای عکاسان ورزشی در همه جا می باشد.

ردیابی پیوسته یکی از عملکرد های فوکوس خودکار است که از هوش مصنوعی پیش بینی کننده پردازنده دوربین برای تجزیه و تحلیل سوژه های متحرک و "پیش بینی" جهت حرکت آنها برای حفظ تمرکز بر روی سوژه در حین عکاسی در حالت های متوالی استفاده می کند. هنگامی که سوژه شما حرکت می کند و منظره یاب را ردیابی می کنید ، سیستم محاسبه می کند که موقعیت سوژه بر اساس سرعت ، اندازه ، فاصله و جهت حرکت آن چگونه خواهد بود. اگر انگشت خود را کمی (شاتر را نصفه فشار بدهید) روی شاتر یا روی کنترل فوکوس (دکمه عقب) نگه دارید ، دوربین به طور خودکار و پیوسته سوژه را ردیابی کرده و فوکوس را حفظ می کند. آیا این کار همیشه ، به طور کامل کار می کند؟ خیر ، آیا این فناوری ها با هر نسل دوربین و بروزرسانی سیستم عامل ها بهبود می یابند؟ آیا این تکنیک کیفیت عکس های شما را در رشته بسیار سخت عکاسی اکشن ورزشی افزایش می دهد؟ قطعا.

فوکوس خودکار مداوم :

من در درجه اول با یک دوربین DSLR نیکون عکاسی می کردم و این چهارچوب مرجع من است ، اگرچه ایده اصلی برای همه سیستم های اصلی دوربین ها یکسان است و تنظیم فوکوس خودکار روی ردیابی مداوم بسیار ساده است. در مجموعه دوربین های یک مارک تجاری ، دوربین های حرفه ای ترگزینه های بیشتری برای تنظیم منطقه فوکوس برای ردیابی ارائه می دهند ، اما حتی دوربین های اصلی مانند Nikon D3500 DSLR و Canon EOS Rebel SL3 DSLR ، فوکوس خودکار پیوسته را ارائه می دهند که به اسم های AF-C ”در اکوسیستم های نیکون و سونی و“ Continuous Servo یا AI-Servo AF ”در دوربین های کنونشناخته می شوند.

برای روشن کردن تنظیمات AF-C در اکثر دوربین های DSLR نیکون ، کافی است دکمه AF را در پایین سمت چپ بدنه دوربین نگه دارید و شماره گیری دایره ای را بچرخانید تا AF-C را در منظره یاب یا مانیتور LCD ببیند. برای جدیدترین دوربین های بدون آینه نیکون ، مانند دوربین دیجیتال بدون آینه Nikon Z 7II ، کنترل حالت های AF در سیستم منو قرار دارد. با تنظیم دوربین بر روی AF-C در حالی که دکمه شاتر را تا نیمه نگه داشته اید و سوژه خود را در منظره یاب دنبال می کنید ، فوکوس نیز با سوژه حرکت کرده و تمرکز خود را بر روی آن حفظ می کند.

نقاط فوکوس :

گام بعدی برای تنظیم بهترین عملکرد دوربین در دنیای پویای عکاسی ورزشی ، تعیین نقطه فوکوس یا مناطق فوکوس است که سوژه شما را ردیابی می کند. برخی از دوربین ها نقاط فوکوس بیشتری نسبت به دوربین های دیگر دارند و برخی دیگر هستند که می توانید از بین نقاط فوکوس آنها انتخاب کنید. به عنوان مثال ، دوربین DSLR نیکون D6 حداکثر 105 نقطه AF و چندین "منطقه گروهی" AF را ارائه می دهد و دوربین بدون آینه Canon EOS R5 دارای 1053 نقطه تشخیص فاز است. در این مرحله ، ترکیب تصویر نهایی خود را در نظر بگیرید. اگر می خواهید نقطه فوکوس در نقطه ای غیر از مرکز باشد ، نقطه فوکوس خود را تنظیم کرده و نقطه را در جای خود قفل کنید. در دوربین نیکون DSLR من ، با استفاده از صفحه کلید چند گزینه ای در پشت دوربین و چرخاندن آن به موقعیت "L" تنظیم می شود.

اگر سوژه ای که می خواهید ردیابی کنید طوری است که تمایل دارد در یک خط مستقیم حرکت کند یا خیلی سریع حرکت نمی کند ، پیشنهاد می شود هنگام تنظیم AF-C (نیکون/سونی) حالت AF تک نقطه ای را انتخاب کنید ، اما با موضوعاتی که به طور غیرقابل پیش بینی حرکت می کنند ، یا ورزشکار به صورت زیگزاگ در یک بازی فوتبال یا مسابقه هاکی ، در منوی سونی ، باید نتایج بهتری برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال ، این زمانی است که همه چیز کمی پیچیده می شود ، زیرا هر سازنده و دوربین دارای سیستم های مختلف و قابلیت های متفاوت هستند ، بنابراین در دفترچه راهنما ، منوها و صفحات پشتیبانی دوربین خودرا مطالعه کنید. (به عنوان مثال ، سونی یک نمودار ارائه می دهد ، که در زیر آمده است ، با تنظیمات ایده آل برای بیش از چهل ورزش مختلف).

حالت فوکوس

AF-C

شماره حالت فوکوس

محدوده فوکوس

نقطه انعطاف پذیر

(تنظیمات دوربین) 13/4 فوکوس خودکار 1

تنظیمات فوکوس خودکار برای صورت و چشم

الویت صورت و چشم در فوکوس خودکار

(تنظیمات دوربین) 13/5 فوکوس خودکار 2

الویت در فوکوس خودکار

تاکید بر بالانس بودن

(تنظیمات دوربین) 13/4 فوکوس خودکار 1

حساسیت ردیابی فوکوس

3 تا (حالت استاندارد)

(تنظیمات دوربین) 13/5 فوکوس خودکار 2

مقدار عمودی/افقی بودن فوکوس خودکار

فقط نقطه فوکوس خودکار

(تنظیمات دوربین) 13/4 فوکوس خودکار 1

به عنوان مثال ، برای جدیدترین دوربین های بدون آینه نیکون ، AF-C Dynamic Area برای مواردی که سریع و نامنظم حرکت می کنند ، همانطور که در یک محیط ورزشی مشاهده می کنید ، تنظیمات توصیه شده است. در حالت Dynamic Area AF ، اگر سوژه به طور مختصر نقطه انتخاب شده را ترک کند ، دوربین بر اساس اطلاعات نقاط فوکوس اطراف فوکوس می کند. دوربین های بدون آینه سونی از جمله دوربین دیجیتال بدون آینه سونی Alpha 1 ، ردیابی در زمان واقعی را ارائه می دهند که از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای قفل کردن تمرکز بر روی سوژه ها استفاده می کند. نیکون همچنین دارای ردیابی تمرکز سه بعدی در مدل های منتخب است که به طور خودکار نقطه فوکوس را برای دنبال کردن حرکت سوژه تغییر می دهد.

در دنیای عکاسی ورزشی ، و همچنین عکاسی از حیوانات وحشی و پرندگان ، لنزهای تله فوتویی معمولاً معمول هستند و حفظ ترکیب روی موضوعی که به سرعت حرکت می کند از طریق یک لنز بلند می تواند بسیار دشوار باشد ، بنابراین ممکن است انتخاب عکس آسان تر باشد. نقطه تمرکز در مرکز و برش برای ترکیب ترجیحی. برخی از دوربین های DSLR و بدون آینه دارای کنترل فوکوس لمسی هستند که به شما امکان می دهد با لمس آن نقطه روی مانیتور LCD نقطه فوکوس را تعیین کنید.

پیگیری حساسیت :

تنظیماتی که در جدیدترین دوربین ها وجود دارد و می تواند برای بهبود ردیابی فوکوس تنظیم شود ، حساسیت ردیابی است. در دوربین های سری Sony Alpha a9 ، حساسیت ردیابی با اعداد مربوطه از 5 تا 1 به عنوان "Responsive" ، "Standard" یا "Locked-On" ذکر شده است. حالت پاسخگو برای سوژه هایی که سریعتر حرکت می کنند یا هنگام تعویض بین سوژه ها ایده آل است. مانند در یک بازی فوتبال زمانی که یک بازیکن از مقابل بازیکن دیگر عبور می کند و شما می خواهید تمرکز خود را روی بازیکن پاس قرار دهید. حالت قفل شده بهتر است برای حفظ تمرکز روی سوژه اولیه حتی زمانی که از پشت چیزی در قاب عبور می کند استفاده شود. دوربین های کانن انتخاب شده از یک سیستم عددی برای توجه به حساسیت با محدوده -2 تا +2 استفاده می کنند. تنظیم حساسیت روی +1 یا +2 در سیستم سونی با "پاسخگو" قابل مقایسه است و برای سوژه هایی که سریع حرکت می کنند بهتر است استفاده شود ، در حالی که تنظیم -1 یا -2 هنگامی که شما دارای یک پس زمینه شلوغ هستید و می خواهید تمرکز خود را در مورد موضوع اصلیتان حفظ کنید کمک می کند.

تنظیمات فوق راههایی برای تنظیم دقیق ردیابی فوکوس مداوم شما هستند و باید مورد آزمایش قرار گیرند تا مشخص شود چه چیزی برای کار شما بهتر است. می توان برای دقت فوکوس دستی و کنترل فوکوس خودکار تک شات (AF-S) را استفاده کرد، اما ، به نظر من ، یک نکته ساده که باید در هنگام عکاسی ورزشی به یاد داشته باشید این است که دوربین خود را روی فوکوس خودکار مداوم تنظیم کنید و اجازه دهید فناوری باورنکردنی دوربین برای شما این کاررا انجام دهد. یک اشکال آشکار در استفاده از چنین فناوری این است که فوکوس مداوم باعث کم تر شدن عمر مفید باتری می شود (خیلی زود تر از حالت عادی شارژ باتری دوربین شما تمام می شود)، بنابراین هنگام ورود به ورزشگاه مطمئن شوید که باتری اضافه و شارژر و منبع برق در دسترس هستند.